A zsidó Ajax

A zsidó Ajax

- in Könnyű
1242
index

Büszkék arra, hogy zsidók, de ha azok lennének, nem örülnének.

 

Az Amszterdami napilap, a Volkskrant egy régebbi számában olvastam: „Fiatalok egyre hevesebben vitatkoztak az amszterdami metró egy kocsijában. Már-már ölre mentek, amikor az egyik fiú felkiáltott. Mindannyian zsidók vagyunk, csak nem fogunk összeverekedni! Ezzel helyreállt a béke.”

Hogy ez így megtörtént-e, nem tudom, de azt igen, hogy megtörténhetett. Az újságban nem fűztek ehhez magyarázatot, de egy magyar olvasó számára félreérthető lehet a hír. Tudniillik roppant kicsi annak az esélye, hogy a veszekedő fiatalok között akár egy zsidó is lett volna. Itt „Ajax” zsidókról van szó, akik közül egyesek még odáig is elmennek, hogy Dávid csillagot tetováltatnak valamelyik testrészükre, nyakukban Dávid csillag fityeg, meccseken izraeli zászlót lobogtatnak. Az Ajax meccseken sok ezer szurkoló egyszerre kiabálja: „Joden”, azaz zsidók. Az Ajax szurkolók magukat zsidóknak nevezik, anélkül, hogy a zsidóság, mint olyan, akár egy kicsit is érdekelné őket. Viszont az ellenfél szurkolói erre antiszemita kórusokkal, jelekkel válaszolnak. „Megyünk zsidókat ölni”, kiabálják útközben a stadionba, „Hamas, Hamas, Joden aan het gas” (Hamas, Hamas, zsidókat a gázra; ahol a gas szót hollandul chasz-nak ejtik, így ez rímel) kiabálják. Máskor sziszegnek. Az Ajax vezetősége már többször kérte a szurkolókat, ne ’zsidózzanak’, mert a jóérzésű, illetve az igazi zsidó szurkolókat nagyon zavarja az ellenfél szurkolóinak antiszemita reakciója. A szurkolók azonban mindmáig hajthatatlanok. Amikor 1995-ben az Ajax Pesten a Fradi ellen játszott, ismerve a Fradi szurkolók hozzáállását, csak azzal a feltétellel kísérhették a csapatot szurkolók, hogy nem zsidóznak. Ezt be is tartották. Több hasonló esetről, mármint, amikor az Ajax szurkolóknak meg lett volna tiltva, hogy zsidók legyenek, nem tudok.
Mennyire zsidó csapat az Ajax? A hivatalos vélemény szerint, melyet az utóbbi 20-30 évben az Ajax mindenkori vezetősége képvisel, egyáltalán nem az. De azért ez ennyire nem egyértelmű.

 

ajax2

A második világháború előtt Amszterdamban a lakósság 10%-a zsidó volt. Dél Amszterdamban laktak a jobb módú zsidók, az ő csapatuk a Blauw Wit volt, míg a belvárosban és Kelet Amszterdamban a kevésbé jómódúak. Az ő csapatuk az itt játszó Ajax volt. Ahogy az ellenfél szurkolói az Ajax Stadion (De Meer) felé mentek, útjukat a Weesperstraat-i zsidó piacnál kezdték, és az út további részén is sok zsidó bolt mellett mentek el. Sokan úgy is mondták, „megyünk a zsidókhoz”. Persze az Ajax szurkolók között, a stadion helyéből adódóan, sok zsidó volt, és a vasárnapi meccseken, a szünetben sok zsidó fiatal árult édességet. De a fizető tagok között nem volt nagyobb a zsidók aránya, mint a többi amszterdami klubnál. Ma a zsidó szurkolók aránya elenyésző, hiszen egész Hollandiában már csak kb. 20000 zsidó él. Ám míg a rotterdami zsidók többnyire a Sparta-nak szurkolnak, az amszterdami zsidó szurkolók csapata általában az Ajax. Döntésüket megkönnyíti, hogy a Blauw Wit, amikor az Ajax profi csapattá vált, megmaradt amatőrnek.

Zsidó játékosa, történelme 105 éve alatt alig volt az Ajaxnak. (Anyagi) támogatói között viszont mindig voltak és vannak zsidók. Ma a legismertebb Rob Cohen, a 95-ben Európai Bajnokok Ligáját nyert Ajax csatárának, Ronald de Boer-nak az apósa. A legendás elnök, Jaap van Praag zsidó volt, és fia, a későbbi elnök Michael van Praag is annak tekinthető, bár csak a papája zsidó. Így azért azt mondani, hogy az Ajaxnak semmi köze a zsidósághoz, túlzás.

A háború előtt Hollandiában, a zsidó lakósság nagy aránya miatt tartották Amszterdamot zsidó városnak. Ma ez már nem lehet ok. Amszterdamban sokkal többen laknak, mint a háború előtt, viszont zsidó már alig van közöttük. De Amszterdamban azért ma is sok minden emlékeztet a város és a zsidóság kapcsolatára. Az Anne Frank ház, a Portugál zsinagóga, a deportálások elleni általános sztrájkra emlékeztető Dokkmunkás szobor, emléktáblák stb. A 70-es, 80-as években, amikor az Ajax nagy csapattá lett, Amszterdamnak sorra zsidó polgármesterei voltak, és az Ajax elnöke, a már említett Jaap van Praag volt. Mindez, a történelmi okok mellett, hozzájárult ahhoz, hogy Amszterdam sokak szemében megmaradt zsidó városnak, és csapata, az Ajax, zsidó csapatnak.

ajxAz tehát természetes, hogy a „zsidó” Amszterdam „zsidó” csapatát az ellenfél szurkolói zsidó csapatnak, szurkolóit pedig zsidóknak tartották és tartják. Az kevésbé természetes, hogy a nem zsidó szurkolók ezt elfogadták, és elkezdték magukat is (Ajax) zsidónak hívni. A holland nyelvben „geuzennaam”-nak nevezik azt a nevet, melyet az illető, illetve egy csoport büszkén elfogad, bár azt eredetileg gúnynévnek szánták. Az Ajax szurkolók „geuze”- neve zsidók, a PSV szurkolóié „boeren” (=parasztok), az FC Twente játékosai és szurkolói „tukker”-ek (Twente tájegység gúnyneve), a De Graafschap-osok a „superboer”-ok (szuperparasztok) stb. Egy biztos, azok között, akik az Ajax meccseken kórusban kiabálják: „Joden”, azaz zsidók, felesleges lenne zsidókat keresni Már csak azért sem, mert, legalább is Izraelen kívül, kevés olyan zsidó van, aki hangosan kiabálná, hogy: „Zsidók vagyunk”. Ez a „Joden” persze játékosoknak is szól, akik között viszont nincs zsidó. Az utóbbi években viszont az Ajaxban rendszeresen vannak mohamedán játékosok. Arról azonban még nem hallottam, hogy a mai keret 2 mohamedánját, Trabelsi-t és Boukhari-t zavarná, hogy a szurkolók ’lezsidózzák’ őket.

Bár, mint mondtam, egy Ajax-zsidó nem érez semmi affinitást egy született zsidó iránt, de azért még ez sem teljesen igaz. Amikor, 1999-ben, először játszott egy izraeli csapat, a Hapoel Haifa, hivatalos nemzetközi meccset az Ajax ellen az Arénában (a mai Ajax stadion), a második félidőben a „Joden” kórus, már a jobban játszó ellenfélnek szólt. Igaz, a haifaiak között is voltak arabok, és nem izraeliek is.

Ha már itt tartok, két példa arra, hogy a külvilág számára mennyire zsidó csapat az Ajax.

Amikor Aron Winter, az 1992-ben UEFA kupát nyert Ajax játékosa, 1992-ben leigazolt a Lazio Roma hoz, Roma utcáin feliratok jelentek meg a „zsidó” Winter ellen. Akik e szövegek mögött álltak, biztosak voltak benne, hogy valaki, akit Aron Winter-nek hívnak, és a zsidó Ajaxból jött, csak zsidó lehet. Az, hogy Winter Suriname-ban született, és mohamedán vallású, fel sem merült bennük. A másik példa arra jellemző, hogy a szurkolók nem mindig tudják, hogy az Ajax és a zsidó nem szinonimák. Egy ortodox rabbi panaszkodott, hogy Rotterdam utcáin sokszor utána kiabálnak: „Ajax”.

Azt hiszem e cikk alapján is csak azt mondhatjuk, hogy a kérdésre, zsidó csapat e az Ajax, nem lehet egyértelműen válaszolni. Formálisan biztos nem az. Nem zsidók alapították, és az, hogy a zsidók azonosultak vele, szinte kizárólag a stadion helyének következménye. Persze ez az azonosulás azért tény. Mint, hogy az is tény, hogy a külvilág zsidó csapatnak tartja az Ajaxot.

Hivatalosan az Ajax tagadja, hogy az egyesületnek bármilyen zsidó jellege, gyökere is lenne, és formálisan, mint mondtam, igaza is van. Másrészt viszont az is igaz, hogy az amszterdami és a legtöbb hollandiai zsidó csapata az Ajax. Ami pedig az Ajax szurkolókat illeti, szerintük az Ajax egy „Ajax-zsidó” csapat. A külvilág számára az Ajax egyszerűen egy zsidó csapat, bár ellenfelei szurkolói sokszor nem tudják, hogy a zsidó és az Ajax különböző fogalmak.

 

Kapcsolódó anyagok:

Útmutató a nőkhöz – EB idejére

Facebook Comments