Petőfi reload

Petőfi reload

- in Ajánló, Kiemelt, Könnyű, Uncategorized
202

avagy “Kinek a nemzete?”

Nagy nemzeti költőnk nem először kerül a figyelem középpontjába mostanság: a közelmúltban ellenzéki tüntetések Che Guevara-szerű ikonjává lett, a minap éppen „újratemették” (vagy egy szibériai hölgyet helyette; ez a kérdés alighanem a néplélektanban jártas pszichiáter illetékességi területe), a kies Mátyás téren pedig, a Galéria 8-ban Dér Miklós fotóján Balogh Tibort látjuk viszont a jól ismert Petőfi-pózban, csak éppen a nem hetykén csípőre tett kézzel, hanem könyvekkel a hóna alatt. A könyvek pedig a roma írásbeliség korai művelőinek munkáit tartalmazzák; vagyis a kép különböző nemzeti hagyományok egymásra montírozásával mutatja meg, hogy

„az életben” is egymásra vagyunk montírozva.

Hasonló benyomásokat, tapasztalatokat fogalmaz meg a kiállítás többi darabja is, ha nem is minden esetben ilyen frappánsan. A dolog különlegességét az adja, hogy nem csak a cigány-magyar együttélés problémái kerültek terítékre a Mátyás téri galériában, hanem hasonlóan húsbavágó kérdések merülnek fel példának okáért Kanadában is, ahogyan ez az ottani művészek munkáiból kiderül. Az egyik legmegkapóbb installáció (Camille Turner Hometown Queen című munkája) egy ál-szépségkirálynő városnéző sétáját veszi videóra. A fekete nő figurája rögvest kihívást intéz a szépségiparon szocializálódott néző számára, aki a séta során megismerkedik azokkal a helyszínekkel és alakokkal, akik valamiért kimaradtak a hivatalos emlékezetből. Ez a „valamiért” pedig immár nálunk is jól ismert okokat fed: a kisebbségi létezés különböző formáit, vagyis

olyan alternatív identitás-modelleket, melyek nem kapnak helyet a hivatalosságok és a többségi társadalom által elfogadott mintákban.

A kis kamarakiállítástól világmegváltást nem lehet várni, és a művek színvonala is erősen ingadozó. A kurátori koncepció azonban igen izgalmas, hiszen ritkán láthatjuk egy térben magyar és kanadai művészek munkáit, melyek egyazon problémát boncolgatják.

Némi ízelítő még a kiállító művészek munkáiból:

Greg A. Hill: Kanata Flag Day (2002, 5:29)

Keesic Douglas: Trade Me, 2012 (rövidített változat)

 

Továbbá a Bánkitó Fesztiválon szervezett a galéria egy vetítést a kiállításhoz kapcsolódóan, amelyen a G8-ban kiállított videók mellett az alábbi, szorosan a témához kapcsolódó videómunkák, ill. rövid dokumentumfimek is be lettek mutatva:

Sherisse Mohammed: Miss Canadiana (2005, 7:48) 

Year Zero One (Michael Alstad és Camille Turner): The Hudson’s Bay Blanket (2012, 3:04)

Delaine Le Bas: Glasgow Gypsyland (2014, 7:07)

A kurátori koncepció elméleti kérdésfölvetéseivel pedig többek között az alábbi tanulmány foglalkozik:
Bak Árpád: A nemzet kettős ideje: kortárs művészeti intervenciók nemzeti emlékhelyeken. Apertúra, 2014. nyár-ősz

 

Facebook Comments